Duivensport allerlei.nl
in samenwerking met
Duivenmarktplaats

       
   


 

 


 

 

       

 

 

 

 

 


2019-86 – Open brief aan NPO-bestuur

 Open brief aan het NPO bestuur      27 december 2019  

Namens de Afdelingen 2,4,5,6,7,9

 Geacht NPO bestuur,  

Onderwerp: Functioneren bestuur en organisatie NPO

Zoals wij u reeds eerder hebben laten weten is er grote ongerustheid in den lande over het niet ordentelijk functioneren van uw bestuur. De verhoudingen in onze organisatie zijn op dit moment dusdanig verstoord dat er naar onze mening een onwerkbare situatie is ontstaan.

Binnen het NPO-bestuur blijkt er weinig cohesie te zijn. Na het recent opstappen van de penningmeester en de secretaris zijn er nog maar 4 bestuursleden over. Hierdoor kan het bestuur NPO nu slechts lopende zaken afhandelen. 

Met de Secties en Platformen wil het ook niet vlotten. Er zijn veel bestuurswisselingen, mede uit onvrede over het te beperkte instrumentarium dat zij hebben om voeling te houden met de achterban. De onderlinge afstemming tussen de secties en de regie rol van het NPO bestuur laat te wensen over. Het Nationaal vliegprogramma 2020 heeft veel te lang op zich laten wachten. Dat is teleurstellend mede gezien de uitvoerige terugkoppeling vanuit de leden over dit belangrijke aspect van de duivensport. Van de Platformen Jong en Transport is nauwelijks iets vernomen in de afgelopen jaren.

Wat betreft de automatisering is alle aandacht uitgegaan naar de pilot in Zeeland. De communicatie hierover was zo gebrekkig dat veel liefhebbers zijn opgezadeld met spookbeelden over dwang en kosten en is er tevens een vertrouwenscrises ontstaan met de leveranciers die niet deelnemen aan deze pilot. Zelf ziet u dat klaarblijkelijk nu ook zo gelet uw recente koerswijziging op dit onderwerp. Het is jammer en geheel onnodig dat zaken zo zijn gelopen en een uiting van slecht bestuur. 

De financiële stand van zaken van de NPO baart ook zorgen. Voor een belangrijk deel wordt dit veroorzaakt door gebrek aan tijdige informatie en de onduidelijke gang van zaken omtrent de door de NPO te organiseren Olympiade. Dat een dergelijk evenement (veel) geld kost is wel duidelijk. Hoe dat betaald moet gaan worden volstrekt nog niet.

Daarnaast wordt over het algemeen gevonden dat de toekomstplannen zoveel aandacht krijgen dat het dagelijks functioneren van de organisatie daaronder ernstig lijdt. Er zijn een aantal basis taken van de NPO zoals het beschikbaar stellen van losplaatsen, verstrekken van lossingsvergunningen, het verstrekken van convoyeurpassen e.d. die flink te wensen over laten. Een efficiënt en goed functionerende NPO organisatie en bureau is een eerste vereiste!

De afdelingen zijn teleurgesteld over de gebrekkige en soms opzettelijk verdraaide communicatie vanuit het NPO-bestuur en het niet nakomen van afspraken. De druppel die de emmer deed overlopen was het opnieuw te laat verstrekken van de stukken voor de Ledenraad die op 21 december gehouden zou worden en het te laat verstrekken van financiële stukken aan de F.B.C.C. welke nog steeds niet compleet zijn. Dit ondanks duidelijke afspraken gemaakt in het voorjaar 2019. De Ledenraad is nu uitgesteld naar januari.

Ook zit bij die stukken een voorstel voor een gewijzigd huishoudelijk regelement. In dat nieuwe regelement worden een aantal voor de duivensport belangrijke thema’s vastgesteld zoals minimum ledenaantal, minimum aantal inkorvende leden, structuur van de duivensport, eisen aan de verenigingen en vlieggebieden. Allemaal zaken die mede bepalend zijn voor de toekomst van de duivensport en daarom vragen om een zorgvuldige besluitvorming. Wij vinden dat er eerst een discussie met de leden over deze onderwerpen moet plaatsvinden, dan met elkaar een besluit nemen en vervolgens de regelementen aanpassen. Niet in omgekeerde volgorde!     Wij zijn voorstander van vernieuwingen in de duivensport. Door de jaren heen zijn er al teveel leden verloren gegaan. Niet vernieuwen is daarom geen optie. Wij zien de noodzaak van vernieuwingen en daar staan wij achter. Echter op dit moment dreigen we in rap tempo leden te verliezen door slecht bestuur van de NPO.

We zijn van mening dat de vernieuwingen in overleg en samenwerking met de afgevaardigden van de afdelingen en secties tot stand moeten komen en dat in dit proces open en eerlijk gecommuniceerd moet worden. De leden moeten het tempo kunnen bijbenen of misschien iets anders geformuleerd: de leden moeten worden meegenomen in het proces van de vernieuwingen. Daarnaast zijn wij van mening dat de huidige leden niet de dupe mogen worden van de vernieuwingen door met nieuwe klokken, dure abonnementen etc. geconfronteerd te worden. Over de fasering en de kosten is nog steeds niets duidelijk wat dat betreft. 

Het door u eenzijdig instellen van een Selectie commissie bij de komende bestuursverkiezing is wederom een gemiste kans. In plaats van in overleg te gaan met de afdelingen en secties over het instellen en bemensen van deze commissie vaart u daarin ook weer geheel uw eigen koers. 

Dit alles maakt dat er geen vertrouwen en draagvlak meer is voor uw bestuur. Er is zoveel gebeurt dat u het vertrouwen en steun van een groot deel van de duivensport kwijt bent. Als duivensport kunnen we ons geen gespleten organisatie veroorloven. Zelfs met vereende krachten zal het moeilijk genoeg worden om zaken ten goede te keren. Dat maakt dat het ook uw verantwoordelijkheid is om daarvan de consequenties te nemen door af te treden

in het belang van de duivensport en de eenheid binnen de duivensport. Aanblijven onder deze omstandigheden dient niet het algemeen belang van de duivensport maar zou slechts uw eigen belang dienen.

Om te zorgen voor een ordentelijke overdracht en continuïteit willen de Afdelingen een interim NPO bestuur benoemen. Dat interim NPO bestuur zal bestaan uit 3 afdeling voorzitters aangevuld met 2 onafhankelijke ervaren bestuurders.

De taak van het interim NPO bestuur zal zijn; 1. De lopende zaken van de NPO behartigen en het NPO bureau aansturen 2. Op zo kort mogelijke termijn bestuursverkiezingen uitschrijven  3. Kandidaten te werven voor het nieuwe bestuur; ook kunnen kandidaten zich aanmelden bij het interim NPO bestuur. 4. Samen met de secties en afdelingen bestuurlijke prioriteiten vaststellen waarmee het nieuwe NPO bestuur aan de slag kan.   

Wij verwachten van u dat u meewerkt aan een ordentelijke overdracht van uw verantwoordelijkheden aan het interim bestuur. 

Het is jammer dat zaken zo zijn gelopen. Er komt vast nog een moment om erop terug te blikken en u te bedanken voor uw inzet voor de NPO. Nu moet er echter gehandeld worden in ons aller belang en het belang van de duivensport.

In afwachting van uw antwoord, wat wij verwachten te ontvangen voor 6 januari, verblijven wij

hoogachtend, Namens de afdelingen

2,4,5,6,7 en 9

 

NB

De meeste afdelingen die nog niet ondertekend hebben, hebben het functioneren van het NPO bestuur op de agenda van hun komende ALV gezet. Daarmee geven ook zij een signaal af dat ook zij vraagtekens zetten bij de gang van zaken rondom het reilen en zeilen van het NPO bestuur.

Update 1

Op de Open Brief van 27 december jl. heeft het NPO-bestuur gereageerd.
De brief is op diverse afdelingssites te lezen. Hieronder het antwoord:

Beste liefhebbers, bij deze de reactie op de open van 27.12.2019 door de NPO

Geachte besturen van de Afdelingen 2, 4, 5, 6, 7 en 9,

Betreft: reactie op de openbrief van dhr. Blaak van27 december 2019

Arnhem, 03 januari 2020

Geachte besturen van de Afdelingen 2, 4, 5, 6, 7 en 9,

Wij bevestigen de ontvangst van uw schrijven van 27 december 2019. Hoewel dit een openbrief is die formeel niet om een beantwoording vraagt geven we toch een korte reactie. Uw brief is een opsomming van vermeende tekortkomingen van het NPO bestuur. Inhoudelijk zullen we niet ingaan op alle beschuldigingen.
Het publiceren van deze brief op verschillende sites zorgt voor een behoorlijk negatieve beeldvorming en beïnvloeding van de leden.
Wij herkennen en erkennen verschillende punten uit uw schrijven maar willen u er ook op wijzen dat we niet eerder concrete voorstellen tot verbetering vanuit de ledenraad hebben ontvangen!

Twee belangrijke punten uit uw schrijven kunnen we eenvoudig beantwoorden;

1. U wenst kennelijk een ander NPO bestuur. Onze NPO organisatie heeft statuten en reglementen die volkomen helder zijn over de totstandkoming van een NPO bestuur. U heeft op 11 december 2019 een duidelijke procedurebeschrijving hierover ontvangen. Ten overvloede en om elke vorm van objectiviteit te waarborgen hebben we een Selectiecommissie benoemd die een aanbeveling zal doen waarover door de ledenraad op 14 maart 2020 beslist gaat worden.

2. De procedure om tot een vernieuwing van onze reglementen te komen is u genoegzaam bekend. U heeft daar kennelijk geen bijdrage aan willen leveren. Een procedure voorstellen die in onze organisatie volkomen afwijkt van de normale bestuurlijke gedragsregels, vastgelegd in Statuten en een HHR, is vreemd. Deze gedragslijn kunnen we als bestuur niet volgen.

Wij wensen als bestuur de NPO reglementen te volgen en te hanteren.

NPO bestuur.

Update 2

Onderwerp: crisissituatie in onze sport
Antwoord aan: NPO Bureau namens verontruste leden <info@duivensportbond.nl>
Aan:
• de besturen van onze 11 afdelingen
• de besturen van onze Secties
• de besturen van onze Platformen

Kopie:
• NPO Bestuur
Betreft: crisissituatie in onze sport

Een groep zeer verontruste leden heeft contact gezocht met het NPO bestuur en aangeboden te helpen om onze NPO organisatie voor alle leden te behouden.
De brief van 6 afdelingen dd. 27 december 2019 onderschrijft slechts de noodzaak om iedereen te vragen de rust te bewaren en met elkaar de schouders onder een goed functionerende organisatie te zetten. We hebben op 2 januari een gesprek gehad met het NPO bestuur. Daarin heeft de voorzitter aangegeven dat hij bereid is om zijn functie als voorzitter beschikbaar te stellen.
Nu er tot een correct en zorgvuldig traject is besloten om een nieuw bestuur trachten te benoemen op 14 maart waarin alle bestuursposities kunnen worden ingenomen, lijkt het ons meer dan gewenst hier al onze energie in te steken. We bereiken niets met groepsvorming op basis van tegenstellingen! We hebben elkaar broodnodig!
Daarom vragen we alle afdelingen; Begin het jaar 2020 goed. Overleg intern en zo breed mogelijk wat voor uw afdeling de belangrijkste prioriteit in 2020 is. Niet zomaar één woord opschrijven maar dit in bijv. maximaal 5 regels toelichten. Als 11 afdelingen dit kunnen opbrengen dan kunnen we een nieuw NPO-bestuur een beleidsplan voor de komende 3 jaar laten opstellen waarin o.a. uw punten zijn verwerkt. Elke andere actie gericht tegen dit bestuur of personen is uitermate verwerpelijk! Beseffen we wel hoe klein we zijn geworden?
Als er meer mensen zijn die dit initiatief ondersteunen of hieraan willen meewerken dan worden zij van harte uitgenodigd zich aan te melden bij info@duivensportbond.nl . Er is in onze sport een groot gebrek aan capabele mensen, op elk niveau en in alle bestuurslagen. Weet of kent u iemand die wellicht iets zou kunnen en willen doen, meld hem of haar dan aan via dit bovenstaande mailadres.
Als elke afdeling zich gaat realiseren dat zij het zelf zijn die er in hoofdzaak voor moeten zorgen dat de liefhebbers hun spelvreugde kunnen beleven dan volgt de NPO organisatie vanzelf, want die heeft een dienstverlenende taak naar alle leden. Alleen moet die organisatie gevoed worden door de basisleden, via hun afgevaardigden!
Het gaat ons niet om personen maar het gaat er om onze duivensport te behoeden voor afbraak en te zorgen dat we nog heel lang en ongestoord deze sport kunnen blijven beoefenen.
Met vriendelijke groet namens,
Een groep verontruste leden



 

Reacties aan: hans@bodelierpigeons.nl 
Zet er s.v.p. het onderwerp bij, dat maakt het voor mij makkelijker. Dank